202418apr

Buitengewoon geeft vaart aan sociale ambities KLM

202418apr

Een kersvers integraal facilitair managementcontract (IFM) met KLM was vorig jaar aanleiding voor Facilicom Solutions om de hulp van Buitengewoon in te roepen. Of eigenlijk; dat begon al bij de inschrijving. Sandra van der Haas, Serviceline Manager van de cateringdiensten, ziet dat social return hiermee naar een nieuw niveau is getild.

“Ik ben blij verrast wat er mogelijk is als je samen op dit thema inzet”, trapt Sandra af. Daarvoor geeft ze om te beginnen opdrachtgever KLM de credits. “Zij hebben stevige ambities geformuleerd op het vlak van social return.” Het gaat om een percentage dat gedurende het contract oploopt tot meer dan tien procent per jaar. Dat zijn alles bij elkaar heel wat kandidaten. “Voordeel is: we hebben bij de catering laagdrempelige banen te bieden waarin je mensen de kans kunt geven om weer mee te doen. Maar, wil je dit in de praktijk waarmaken, dan moet je wel echt iets neerzetten. Daarom is Buitengewoon vanaf het begin als partner aangehaakt.”

KLM Restaurants en koffiecorners

Facilicom Solutions levert catering- en schoonmaakdiensten aan KLM, samen met 28 andere diensten in 85 panden. Bij de catering zijn er binnen dit contract dertien locaties, van restaurants tot koffiecorners, waar Facilicom Solutions met ruim veertig medewerkers invulling aan geeft. Sandra: “Je begrijpt dat je de uitvoering goed moet stroomlijnen om gelijktijdig verschillende kandidaten in te werken.” Dat lukt, want samen met Buitengewoon is een helder proces neergezet: van kennismaken tot daadwerkelijke instroom, inclusief de begeleiding die hierbij nodig is. Alle vacatures die vrijkomen, worden aan Buitengewoon doorgezet. Op wekelijkse basis is er overleg over alle aspecten. “Is er voor een bepaalde functie geen kandidaat, dan horen we dat snel en starten we de ‘gewone’ werving op. Zo voorkom je dat je elkaar vertraagt.”

Bereidheid te investeren; eigen opleidingslocatie

Wil je serieus met deze doelgroep aan de slag, dan vraagt dat wel bereidheid om te investeren, benadrukt Sandra. “Een van onze managers is er speciaal om in de begeleiding genoeg aandacht te geven.” Bij de vijf nieuwe medewerkers die de eerste maanden via Buitengewoon zijn ingestroomd zit ook een leidinggevende. “Zo zie je maar wat het kan brengen als je vanuit mogelijkheden kijkt in plaats van dat je iemand afschrijft. Een mooie volgende stap is dat we dit voorjaar onze eigen praktijkleerlocatie starten in een KLM-restaurant. De voorbereiding hiervan is in volle gang”, vertelt ze enthousiast. “Vanuit Facilicom Solutions hebben we een eigen team Duurzaamheid & Ontwikkeling waarmee we dit voor KLM neerzetten.”


___________________________________________

Sima Check, cateringmedewerker:

‘Ik voel me vrijer en krijg meer vertrouwen’

“Ik werk nu bijna een jaar in dit bedrijfsrestaurant van KLM. Het is fijn om de steun te hebben van mijn jobcoach bij Buitengewoon. Zij kent me al langer en zegt ook tegen me dat ik gegroeid ben en meer durf dan eerst. Ik ben zelfstandiger in mijn werk en voel me vrijer om van alles te doen, zoals de kassa en het helpen van gasten.

Ik heb lieve collega’s, dat is belangrijk voor me. Ja, het gaat goed met me sinds ik op deze plek ben. Ik krijg meer vertrouwen in mezelf. Het zou leuk zijn om nog eens een volgende stap te zetten, misschien naar een andere locatie. Maar het is al heel mooi dat mijn contract van vier naar vijf dagen wordt uitgebreid. Daardoor weet ik ook dat ik goed bezig ben.”
___________________________________________